З італійської мови красиве слово «portfolio» перекладається просто як «портфель». Але
в сучасні педагогіці так називають не звичний учнівський портфель, який зараз
змінили стильні ранці-рюкзачки, кейси-дипломати чи сумки-пакети.
Портфель-портоліо сьогодні – це скоріш не матеріальний предмет, а форма та
процес організації навчально-пізнавальної діяльності.
Мета роботи: розробка
та впровадження моделі електронного портфоліопроекту як технології управління якістю освітнього процесу на
уроках української літератури.
Завдання:
1.Створення
особливого освітнього ресурсу для формування вільної творчої соціально
компетентної особистості, її саморозвитку та самовиховання.
2.Формування
самоосвітніх навичок та вмінь: ставити завдання, планувати та організовувати
власний освітній процес, розвивати навички рефлексивної, оціночної діяльності.
3.Підвищення
освітньої активності та мотивації учнів щодо досягнення високих результатів у
перед професійному навчанні та профільній підготовці.
Очікуваний результат:
1.Підвищення
якості освітнього процесу та його варіативність.
2.Розширення
можливостей навчання та самонавчання
3.Наповнення
портфоліо проекту у вигляді електронних продуктів
4.Розвиток
інформативної культури учнів та педагогів.
5.Підвищення
мотивації та соціальної активності учнів
Новизна та практична значимість полягає в тому, що
Портфоліо
дозволяє враховувати результати, які досягнуті учнем у різноманітних видах
діяльності – навчальній, творчій, соціальній, комунікативній і є важливим
елементом практико-орієнтованого підходу у навчанні.
Виконаний обсяг робіт та отримані результати:
Опрацьована
сучасна література, посилання на методичні та практичні матеріали з теми,
розміщені в Інтернеті. Розроблений варіант електронного портфоліо з української
літератури (9 клас) затемою «Рецепт
щастя» (творчість Г.С.Сковороди), яке складається з плану, паспорту проекту,
переліку використаних джерел інформації, методичного комплексу та додатків.
До методичного комплексу портфоліо
увійшли:
1.Учительський
буклет, у якому презентовано опис та календар проекту, ключові питання,зазначено основну гіпотезу, подані Інтернет-ресурси
з теми та форми творчих завдань.
2.Учительська
презентація, що визначає завдання для роботи проектних груп: соціологів,
літераторів, філософів та арт-дизайнерів.
2.Мультимедійні
публікації: буклет, бюлетень та дві міні-збірки авторських афоризмів з
коментарями.
3.Арт-галерею
та веб-сторінку.
4.Фоторепортаж
з презентації
Портфоліо
оформлене у вигляді персональної мультимедійної презентації (MicrosoftPowerPoint), зміст представлено у вигляді електронних продуктів.
Результативність: у проекті «Рецепт щастя» (за творчістю Г.С.
Сковороди) взяли участь 52 учні 9-А та
9-Б класів ЗРЛ №3, що працювали у восьми творчих групах. Враховуючи внесок
кожного члена групи та експертну оцінку кінцевих продуктів, на високому рівні
оцінено роботу24 учнів - 46%, на
достатньому - 15 - 29%, на середньому - 11 - 25%СБ – 8,5При тому, що СБ з української літературиу 8-му класі в цій паралелі з української літератури складав -7,3.Навіть ті учні, що дуже рідко виявляють
інтерес до навчання, прагнули активної співучасті в роботі творчих груп: шукали
матеріали, готували повідомлення, критично оцінювали власну діяльність. Проект
реалізовано на високому рівні, що свідчить про результативність подальшого
впровадження технології в навчальний процес.
Таким чином портфоліо проекту є сучасною
ефективною освітньою технологією і допомагає вирішенню важливих педагогічних
завдань:
1.Постійно
підтримує високу мотивацію діяльності як учнів так і вчителя.
2.Стимулює
активність та самостійність учнів, розширює можливості навчання та
самонавчання.
3.Сприяє
персоналізації освіти, визначає якісні та кількіснііндивідуальні та групові досягнення.
4.Формує
вміння вчитися – визначати цілі, планувати та організовувати навчальну
діяльність.
5.Розвиває
навички рефлексивної та оціночної діяльності учнів.
6.Створює
умови для успішної соціалізації учнів.
Майстер-клас
Вхідне тестування
Оберіть у
запропонованому переліку найбільш влучну асоціацію до слова«портфоліо»:
1.антологія
робіт;
2.блок
завдань;
3.виставка
досягнень;
4.конструктор;
5.банк
досягнень;
6.збірка
матеріалів;
7.набор
фотографій;
8.пакет
документів;
9.папка
ескізів;
10.збірка
текстів.
Термін «портфоліо» був запозичений у 70-ті роки
минулого століття іноземною педагогікою (США, Японія, Європа) з бізнесу та
політики, де широко використовувався у виразах «інвестиційний портфель»,
«портфель акцій», «портфель брендів», «міністерський портфель».З початку 90-х років слово «портфоліо» стало
означати набор фотокарток чи дизайнерську папку з ескізами, за якими
роботодавець оцінює претендента на місце. Звідси найзагальніше визначення
«портфоліо» - серія робіт одного автора,
об’єднаних спільною темою.
Приблизно в той же час про портфоліо заговорили
спеціалісти російської, а згодом української системи освіти. За короткий термін
значно збільшилася кількість публікацій та книг, присвячених застосуванню
портфоліо в школі. Так на запит «портфоліо учні освіта» у пошуковій системі
Яндекс видається більш ніж 2 000 сторінок. Число запитів «портфоліо» в Яндексі
протягом місяця перевищує 15 000.
В освітянській сфері зустрічаємося з термінами
«навчальне портфоліо» (або учнівське ), «портфоліо вчителя», «портфоліо навчального
проекту», «електронне портфоліо».
Говорячи про «портфоліо навчального проекту» маємо на увазі «впорядковану
збірку матеріалів, підібраних з певною метою» ["Intel® Навчання для
майбутнього"www.intel.ua/education], яка може містити набір кращих конспектів уроків, поурочних та тематичних
планів, дидактичних матеріалів, документів, статей, учнівських робіт і
прикладів, розроблених вчителем для учня.
Комп’ютерні
технологіїдозволяють створювати електронне портфоліо -навчально-методичний пакет з предмета чи теми
(http://filippovatn.narod.ru/portfolio.htm):, яке легко створювати, редагувати, доповнювати,
компактно зберігати, зручно переносити, здійснювати швидкий пошук документів та
в привабливій формі презентувати результати проектної діяльності.
Не
існує універсальних механізмів створення електронного портфоліо, але механізм
його формування повинен відповідати державним рекомендаціям, очікуванням
педагогічної спільноти, рівню технічного забезпечення навчального закладу,
рівню підготовленості як самого вчителя так і учня у сфері інформаційних та
комунікаційних технологій. Так в умовахукраїномовного віртуального освітнього
простору досить детально розглянуто поняття електронного портфоліо навчального
проекту та подано рекомендації щодо створення портфоліо на сайті «Intel.
Навчання для майбутнього» http://iteach.com.ua/. (тематичний банк, приклади плані проектів,
додаткова інформація зі створення та надана можливість поспілкуватися з
однодумцями на форумі). Але
При проектуванні архітектурної середи
електронного портфоліо слід уникати занадто складного понятійного апарату
Таким чином портфоліо проекту є сучасною
ефективною освітньою технологією і допомагає вирішенню важливих педагогічних
завдань:
7.Постійно
підтримує високу мотивацію діяльності як учнів так і вчителя.
8.Стимулює
активність та самостійність учнів, розширює можливості навчання та самонавчання.
9.Сприяє
персоналізації освіти, визначає якісні та кількіснііндивідуальні та групові досягнення.
10.Формує
вміння вчитися – визначати цілі, планувати та організовувати навчальну
діяльність.
11.Розвиває
навички рефлексивної та оціночної діяльності учнів.
12.Створює
умови для успішної соціалізації учнів.
Вихідне тестування:
Оберіть одне із заперечень щодо застосування
технологій «портфоліо проекту» та спробуйте сформулювати його таким чином, щоб
воно перетворилося на доказ у підтримку:
1.Відсутність
універсальних механізмів створення портфоліо, а також універсальних алгоритмів
організації роботи з портфоліо.
2.Складність
процесу розробки та компонування портфоліо.
3.Організаційні
труднощі, пов’язані з реалізацією проекту
4.Проблема
навчального часу, бо нова система потребує більше часу для реалізації, ніж
традиційна.
5.Неготовність
багатьох вчителів підтримати інновацію
6.Необхідність
великої систематичної роботи з підвищення кваліфікації вчителів у зв’язку
звпровадженням технології «портфоліо
проекту».
Литература
1. Голуб Г.Б., Чуракова О.В. Портфолио в системе педагогической
диагностики. — 2005, № 1. — с. 181-195.
2. Калмыкова И.Р. Портфолио как средство самоорганизации и саморазвития
личности//Образование в современной школе. 2002, № 5. — с. 23-27.
3. Коллекция достижений//Модернизация: Шаг в будущее (вкладка «УГ»). Вып.
№ 3 (20) 2004. — с. 15.
4. Новикова Т.Г. и др. Портфолио в
профильном обучении: анализ зарубежного опыта//Профильная школа. 2005, № 3. —
с. 45-56.
5. Портфель ученика//Новые
педагогические и информационные технологии в системе образования. М.: 2001. —
с. 123-132.
7.Черемных М.П. Деловая игра «Портфолио, или
Дневник личных достижений»//Практика административной работы в школе. 2005, №
5. — с. 25-27.